неділя, 22 березня 2020 р.


Нетрадиційні техніки малювання
 в роботі з дошкільниками
( з досвіду роботи)






Дошкільне дитинство - дуже важливий період у житті дітей. Саме в цьому віці кожна дитина уявляє себе маленьким до­слідником, з радістю і здивуванням відкриває для себе незнайомий і такий вражаючий навколишній світ. Що різноманітніша дитяча ді­яльність, то гармонійніше відбувається всебічний розвиток дитини, реалізуються її потенційні можливості й перші прояви творчості. Ось чому одним з найближчих і найдоступніших видів роботи з дітьми в дитячому садку є зображувальна діяль­ність, що сприяє залученню дитини до творчості, дає їй змогу ство­рювати щось красиве, незвичайне.
 Для дитини дошкільного віку малювання - це захопливий світ яскравих, дивовижних образів. Створені дітьми малюнки вражають дорослих своєю безпосередністю, оригінальністю, бурхливістю фантазії. Особливий інтерес викликають у дошкільників нетрадиційні техніки малювання. Адже процес творчості за допомогою нетрадиційних інструментів - зовсім не складний, нагадує цікаву гру, а результат його - завжди позитивний незалежно від здібностей та обдарувань дитини.
Діти люблять малювати й із захопленням зображують усе, що їх оточує, що вони бачать, чують і відчувають
Із раннього віку діти намагаються відобразити свої вражен­ня про навколишній світ у зображувальній творчості. Для цього їм не потрібні фарби, пензлі, олівці. Вони малюють пальчиками чи до­лоньками на запітнілому вікні, паличкою на піску, водою, розлитою на столі, інколи маминою помадою чи зубною пастою на склі тощо.
Природний потяг до малювання прояв­ляється дуже рано, а відтак діти освою­ють нові прийоми відображення навколишньої дійсності в особистій художній творчості. Саме тому так важливо озна­йомити дітей з різними техніками зо­бражувального мистецтва, зокрема з не­традиційними.
 Опанування нетрадиційними тех­ніками малювання дає змогу маленько­му художнику відійти від предметного зображення, виразити в малюнку свої почуття й емоції, дарує свободу діяль­ності, вселяє впевненість дітей у своїх силах. Володіючи різними тех­ніками зображення предмета, діти отримують можливість вибору, що сприяє розвитку творчих здібностей, обдарувань дошкільників.
  Спостерігаючи за дітьми на заняттях із зображувальної діяль­ності я  помітила, що багато дітей боять­ся малювати звичайними способами, оскільки їм здається, ніби вони не вміють малювати, що в них нічого не вийде. Особливо це помітно в середніх групах, де навички зображувальної діяльнос­ті у дітей розвинені ще слабко, формотворчі рухи сформовані недо­статньо. Тож замислившись над тим, яким чином можна підвищити ін­терес дошкільників до малювання. Як відійти від звичних пензликів і олівців та спробувати використовувати інші зображувальні матері­али та способи малювання я почала більше застосували на заняттях нетрадиційні техніки малювання й дійшла висновку, що така діяльність надзвичайно захоплює й ди­вує дітей. Вони охоче беруться освоювати нові художні матеріали, готові по декілька разів повторювати ту чи ту дію. І чим краще вдаєть­ся дія, то з більшим задоволенням діти її повторюють, ніби демон­струючи свій успіх, радіють. Особлива цінність цих технік полягає в тому, що вони дають ді­тям змогу швидко досягти бажаного результату діяльності, реалізу­вати власний творчий задум.
У кожен період дошкільного віку я використовую певний набір нетрадиційних технік зображувальної діяльності, які відпові­дають віковим можливостям дітей:
  • молодший дошкільний вік - різновиди кляксографії, малю­вання долонькою, пальчиком, кулачком, відтиснення зім'ятим па­пером, поролоном, сірниковою коробкою, склянкою, «печатками» з картоплі тощо;
  • середній дошкільний вік - до вищезазначених технік дода­ємо відбиття листям, малювання гілочкою, жорстким напівсухим пензлем, восковою крейдою чи свічкою, малювання з використан­ням шаблонів та трафаретів, чорно-білий граттаж, фроттаж, набризк звичайний, монотипію предметну, пейзажну, живопис із розлитих фарб тощо;
  • старший дошкільний вік - крім уже відомих дітям тех­нік, використовуємо нові - кольоровий граттаж, аплікація з яєчної шкарлупи (пофарбованої крупи, солі тощо), малювання свічкою з пропискою аквареллю, гуашшю, малювання мильними бульбашками тощо.
 Ось декілька  технік я хочу представити вам
Дмухавки ( Кляксографія з розбризком)
1.Зробити пляму.
2.Дмухати на пляму фарби через соломинку в різних напрямках в залежності від задуму.
3.Домалювати необхідне пальчиком, пензлем, жмаканим папером чи додати аплікацію

Ниткографія
1.Один кінець нитки опустити  в палітру з фарбою.
2.Притримуючи пензлем, щоб не набралася зайва фарба, витягнути нитку з палітри.
3.Викласти нитку так, щоб чистий кінець нитки звисав з аркуша.
4.Накрити другим аркушем, притиснути зверху рукою і витягнути ниточку.
5.Утворене зображення домалювати пензлем.

Монотипія
1.Аркуш паперу скласти навпіл, прогладити лінію згину.
2.На одній половині аркуша намалювати малюнок чи нанести фарбою яскраві плями.
3. Притиснути іншою половиною аркуша – отримаємо два однакових зображення.

Мильні бульки
1.В гуаш додати шампунь, воду і все добре розмішати.
2.Дути в коктейльну трубочку до тих пір, поки не утвориться густа піна.
3.До піни прикласти аркуш паперу.
4.Зняти аркуш та домалювати деталі малюнка.





Пуантилізм
 (малювання долоньками, ребром долоньки, пальчиками)
1.Приготувати тарілочки із гуашшю різного кольору.
2.Долоньки (ребро долоньки, пальчики) вмочити у фарбу і прикласти на аркуш паперу.
3.Руки вимити водою.



Акватипія
1.Одну або кілька фарб великими плямами нанести на дощечку чи целофан.
 2.Потім прикласти аркуш паперу і притискаючи розгладити.
3.Залежно від плям, від напрямку розгладжування виходять різні зображення. Можна робити відбиток на мокрому папері – буде інший ефект.
Рекомендації з використання:
Цей спосіб найчастіше використовують,готуючи тло для малювання пейзажів.




Малювання пучком ватних паличок
1.Надійно закріпити аркуш паперу.
2.Зібрати в пучок ватні палички так, щоб кінці були на одному рівні.
3.Малювати за задумом.

Малювання пір'ям 
1.Налити розведену гуаш в тарілочки.
2.Вмочити пір’їну у фарбу.
3.Робити нею розводи по всьому аркуші, тримаючи за кінчик (заметіль) або відтиски(хвостики, крильця пташок).

Малювання коктельними трубочками
1.Налити розведену гуаш в тарілочки.
2. Розрізати кінці коктельної трубочки
3.Вмочити коктельну трубочку у фарбу.
4.Робити нею кругові рухи по аркушу паперу
5. Домалювати деталі малюнка

Малювання виделками , конструктором, повітряними кульками, пластиковими пляшками
1.Налити розведену гуаш в тарілочки.
2.Занурити дно пластикової пляшки чи виделку, конструктор, повітряну кульку  у фарбу.
3. Домалювати деталі малюнка( листя дерев, голки їжачка, квіти , гусінь тощо) 




Висячі сади
1.Аркуш білого паперу прикріпити на мольберт.
2.Зверху нанести акварельні фарби великими жирними мазками.
3.Розпилити воду на ці мазки із розпилювача води (в залежності від відстані розпилювача до аркуша по різному стікає та розпливається фарба).



Малювання піною для гоління
1.На широку плоску тарілку рівномірним товстим шаром нанести з балончика піну для гоління.
2.Пензликом або піпеткою накапати фарбу різних кольорів на поверхню піни.
3.Пензликом або пальцями нанести кольорову піну на малюнок
4. Дати просохнути протягом кількох годин.







Фроттаж ( притирання)
1.Під аркуш паперу підкласти вирізані трафарети або предмети
2.Зверху по аркушу поступовими рухами профарбувати кольоровими або восковими олівцями.
3.Домалювати необхідні елементи малюнка за задумом.


Малювання губною помадою
1.Нанести губну помаду на губи.
2.Притулити губи до аркуша паперу, зробити відбиток.
3.Пензликом домалювати деталі.

Нетрадиційна техніка дає поштовх до розвитку уяви, творчості, самостійності, ініціативи, прояву індивідуальності.
Малювання нетрадиційними засобами – захоплююча діяльність, яка зачаровує, дивує і захоплює дітей

Немає коментарів:

Дописати коментар