Нетрадиційні техніки малювання
в роботі з
дошкільниками
( з досвіду роботи)
Дошкільне
дитинство - дуже важливий період у житті дітей. Саме в цьому віці кожна дитина
уявляє себе маленьким дослідником, з радістю і здивуванням відкриває для себе
незнайомий і такий вражаючий навколишній світ. Що різноманітніша дитяча діяльність,
то гармонійніше відбувається всебічний розвиток дитини, реалізуються її
потенційні можливості й перші прояви творчості. Ось чому одним з найближчих і
найдоступніших видів роботи з дітьми в дитячому садку є зображувальна діяльність,
що сприяє залученню дитини до творчості, дає їй змогу створювати щось красиве,
незвичайне.
Для дитини дошкільного віку малювання
- це захопливий світ яскравих, дивовижних образів. Створені дітьми малюнки
вражають дорослих своєю безпосередністю, оригінальністю, бурхливістю фантазії.
Особливий інтерес викликають у дошкільників нетрадиційні техніки малювання.
Адже процес творчості за допомогою нетрадиційних інструментів - зовсім не
складний, нагадує цікаву гру, а результат його - завжди позитивний незалежно
від здібностей та обдарувань дитини.
Діти
люблять малювати й із захопленням зображують усе, що їх оточує, що вони бачать,
чують і відчувають
Із
раннього віку діти намагаються відобразити свої враження про навколишній світ
у зображувальній творчості. Для цього їм не потрібні фарби, пензлі, олівці.
Вони малюють пальчиками чи долоньками на запітнілому вікні, паличкою на піску,
водою, розлитою на столі, інколи маминою помадою чи зубною пастою на склі тощо.
Природний
потяг до малювання проявляється дуже рано, а відтак діти освоюють нові
прийоми відображення навколишньої дійсності в особистій художній творчості.
Саме тому так важливо ознайомити дітей з різними техніками зображувального
мистецтва, зокрема з нетрадиційними.
Опанування
нетрадиційними техніками малювання дає змогу маленькому художнику відійти від
предметного зображення, виразити в малюнку свої почуття й емоції, дарує свободу
діяльності, вселяє впевненість дітей у своїх силах. Володіючи різними техніками
зображення предмета, діти отримують можливість вибору, що сприяє розвитку
творчих здібностей, обдарувань дошкільників.
Спостерігаючи за дітьми на заняттях із зображувальної діяльності я помітила, що багато дітей бояться малювати
звичайними способами, оскільки їм здається, ніби вони не вміють малювати, що в
них нічого не вийде. Особливо це помітно в середніх групах, де навички
зображувальної діяльності у дітей розвинені ще слабко, формотворчі рухи
сформовані недостатньо. Тож замислившись над тим, яким чином можна
підвищити інтерес дошкільників до малювання. Як відійти від звичних пензликів
і олівців та спробувати використовувати інші зображувальні матеріали та способи
малювання я почала більше застосували на заняттях нетрадиційні техніки
малювання й дійшла висновку, що така діяльність надзвичайно захоплює й дивує
дітей. Вони охоче беруться освоювати нові художні матеріали, готові по декілька
разів повторювати ту чи ту дію. І чим краще вдається дія, то з більшим
задоволенням діти її повторюють, ніби демонструючи свій успіх,
радіють. Особлива цінність цих технік полягає в тому, що вони дають дітям
змогу швидко досягти бажаного результату діяльності, реалізувати власний
творчий задум.
У кожен період дошкільного
віку я використовую певний набір нетрадиційних технік зображувальної
діяльності, які відповідають віковим можливостям дітей:
- молодший дошкільний вік - різновиди кляксографії, малювання долонькою, пальчиком, кулачком, відтиснення зім'ятим папером, поролоном, сірниковою коробкою, склянкою, «печатками» з картоплі тощо;
- середній дошкільний вік - до вищезазначених технік додаємо відбиття листям, малювання гілочкою, жорстким напівсухим пензлем, восковою крейдою чи свічкою, малювання з використанням шаблонів та трафаретів, чорно-білий граттаж, фроттаж, набризк звичайний, монотипію предметну, пейзажну, живопис із розлитих фарб тощо;
- старший дошкільний вік - крім уже відомих дітям технік, використовуємо нові - кольоровий граттаж, аплікація з яєчної шкарлупи (пофарбованої крупи, солі тощо), малювання свічкою з пропискою аквареллю, гуашшю, малювання мильними бульбашками тощо.
Дмухавки ( Кляксографія з розбризком)
1.Зробити пляму.
2.Дмухати на пляму фарби через соломинку в різних напрямках в залежності від задуму.
3.Домалювати необхідне пальчиком, пензлем, жмаканим папером чи додати аплікацію
1.Один кінець нитки опустити в палітру з фарбою.
2.Притримуючи пензлем, щоб не набралася зайва фарба, витягнути нитку з палітри.
3.Викласти нитку так, щоб чистий кінець нитки звисав з аркуша.
4.Накрити другим аркушем, притиснути зверху рукою і витягнути ниточку.
5.Утворене зображення домалювати пензлем.
1.Аркуш паперу скласти навпіл, прогладити лінію згину.
2.На одній половині аркуша намалювати малюнок чи нанести фарбою яскраві плями.
3. Притиснути іншою половиною аркуша – отримаємо два однакових зображення.
1.В гуаш додати шампунь, воду і все добре розмішати.
2.Дути в коктейльну трубочку до тих пір, поки не утвориться густа піна.
3.До піни прикласти аркуш паперу.
4.Зняти аркуш та домалювати деталі малюнка.
(малювання долоньками, ребром долоньки, пальчиками)
1.Приготувати тарілочки із гуашшю різного кольору.
2.Долоньки (ребро долоньки, пальчики) вмочити у фарбу і прикласти на аркуш паперу.
3.Руки вимити водою.
Акватипія
1.Одну або кілька фарб великими плямами нанести на дощечку чи целофан.
2.Потім прикласти аркуш паперу і притискаючи розгладити.
3.Залежно від плям, від напрямку розгладжування виходять різні зображення. Можна робити відбиток на мокрому папері – буде інший ефект.
Рекомендації з використання:
Цей спосіб найчастіше
використовують,готуючи тло для малювання пейзажів.
Малювання пучком ватних
паличок
1.Надійно закріпити аркуш
паперу.
2.Зібрати в пучок ватні
палички так, щоб кінці були на одному рівні.
3.Малювати за задумом.
Малювання пір'ям
1.Налити розведену гуаш в
тарілочки.
2.Вмочити пір’їну у фарбу.
3.Робити нею розводи
по всьому аркуші, тримаючи за кінчик (заметіль) або відтиски(хвостики, крильця
пташок).
Малювання коктельними
трубочками
1.Налити розведену гуаш в
тарілочки.
2. Розрізати кінці коктельної
трубочки
3.Вмочити коктельну трубочку
у фарбу.
4.Робити нею кругові
рухи по аркушу паперу
5. Домалювати деталі малюнка
Малювання виделками ,
конструктором, повітряними кульками, пластиковими пляшками
1.Налити розведену гуаш в
тарілочки.
2.Занурити дно пластикової
пляшки чи виделку, конструктор, повітряну кульку у фарбу.
3. Домалювати деталі малюнка(
листя дерев, голки їжачка, квіти , гусінь тощо)
Висячі сади
1.Аркуш білого паперу
прикріпити на мольберт.
2.Зверху нанести акварельні
фарби великими жирними мазками.
3.Розпилити воду на ці мазки
із розпилювача води (в залежності від відстані розпилювача до аркуша по різному
стікає та розпливається фарба).
Малювання піною для гоління
1.На широку плоску
тарілку рівномірним товстим шаром нанести з балончика піну для
гоління.
2.Пензликом або піпеткою
накапати фарбу різних кольорів на поверхню піни.
3.Пензликом або пальцями нанести
кольорову піну на малюнок
4. Дати просохнути протягом
кількох годин.
Фроттаж ( притирання)
1.Під аркуш паперу підкласти вирізані трафарети або
предмети
2.Зверху по аркушу поступовими рухами профарбувати
кольоровими або восковими олівцями.
3.Домалювати необхідні елементи малюнка за задумом.
Малювання губною
помадою
1.Нанести губну помаду на губи.
2.Притулити губи до аркуша паперу, зробити
відбиток.
3.Пензликом домалювати деталі.
Нетрадиційна техніка дає
поштовх до розвитку уяви, творчості, самостійності, ініціативи, прояву
індивідуальності.
Малювання
нетрадиційними засобами – захоплююча діяльність, яка зачаровує, дивує і
захоплює дітей















Немає коментарів:
Дописати коментар